06 اکتبر 2019
اکتبر 6, 2019

قبل از حرف زدن حتما فکر کنید؟

اکتبر 6, 2019 0 دیدگاه

قبل از حرف زدن حتما فکر کنید؟

همه ما این کار را انجام داده ایم. لحظه‌ای که گروهی از کلمات از دهانمان بیرون می‌پرند بدون این که در مورد آن‌ها فکر کرده باشیم و بلافاصله پشیمانی خود را به صورت سرخ شدن صورت و معذرت خواهی‌های مکرر نشان می‌دهیم. کاش می‌توانستیم قبل از حرف زدن فکر کنیم! نباید این طور باشد و با کمی تمرین در واقع می‌توان جلوی این اتفاق‌ها را گرفت.

«سعی کنید همواره قبل از حرف زدن فکر کنید، زیرا کلمات و ثاثیرات شما دانه‌ی موفقیت یا شکست را در ذهن دیگران می‌کارند.» – ناپلئون هیل

زمانیکه ما پیام های ارتباطی را “دریافت” می کنیم، این ارتباط از “فیلتر”های مختلفی می گذرد تا به ما برسد.

این فیلتر ها می توانند شامل موارد زیر باشند:

حالت روحی فردی ما و احساساتی که داریم

نظر ما نسبت به فرستنده پیام

ارتباطات قبلی با فرد مورد نظر

اینکه پیام چه اثری می تواند برای ما در بر داشته باشد

میزان درک فردی ما از لغاتی که می توانند مورد استفاده قرار بگیرند

چه زمانی باید قبل از حرف زدن فكر كنیم و چه زمانی نباید اصلا حرف زد. برای رسیدن به این مرحله این توصیه ها را در نظر داشته باشید:

-خودتان را ببینید.

دقت كنید كه چه موقع این اتفاق می‌افتد. چه شرایطی باعث می‌شود كه شما حرفی بزنید كه بعدا آرزو می‌كنید كاش طور دیگری می‌گفتید. آیا این اتفاق غالبا با یك نفر یا در یك گروهی از مردم اتفاق می‌افتد؟ سعی كنید یك الگو پیدا كنید.

– موقعیت و شرایط‌تان را درك كنید.

وقتی كه فهمیدید چه شرایطی باعث این اتفاق می‌شود تلاش كنید كه در این دست موقعیتها به نحوه رفتار و گفتار خود توجه جدی تری داشته باشید و حتی در صورت امكان قبل از قرار گرفتن در این دست شرایط، خودتان را آماده كنید.

– مكالمه را در نظر بگیرید.

حال كه متوجه شدید در یكی از آن موقعیت ها قرار دارید، هدف شما باید پردازش اطلاعات باشد. اغلب زمانی كه به طور مناسب پاسخ نمی دهید به این دلیل است كه به طور كامل و واضح نمی‌دانیم كه باید چه بگوییم؟ الان زمان آن فرا رسیده است كه عقب بنشینید و به آنچه كه در اطرافتان گفته می شود گوش كنید. بر روی آنچه كه قرار است بگویید متمركز نشوید بلكه فقط گوش كنید. ذهن شما این اطلاعات را در پس زمینه‌اش ضبط خواهد كرد.

– واكنش‌ها را بسنجید.

آیا اطلاعاتی كه می‌خواهید ارائه دهید طوری فرمول‌بندی شده است كه اثر مثبتی داشته باشد؟ ایجاد یك فضای منفی‌‌گرایانه ایجاد كننده شكست تعامل و گفتگوست. به نحوه بازخورد شنونده‌ها دقت كنید. خراب كردن توانایی تعامل نزد مردم تنها در یك لحظه اتفاق می‌افتد.

– به مردم نگاه كنید.

چه كسی حرف می‌زند و چطور با هم تعامل می‌كنند؟ برخی افراد خیلی خوب مثال می‌زنند و برخی خوب جمله‌بندی می‌كنند. برخی افراد برای مكالمه با دیگران از زبان بدن و علائم و اشاره‌های چهره خوب استفاده می‌كنند. درحالیكه برخی دیگر پرگویی می‌كنند. اینكه افراد چطور اطلاعات شان را می‌سازند معیار خوبی است از اینكه چطور اطلاعات را كسب می‌كنند.

طرز حرف زدن شما به اندازه آنچه كه می‌خواهید بگویید مهم است. تن صدای شما می‌تواند اشتیاق و صمیمیت شما را منتقل كند و یا بیانگر طعنه و سرزنش شما باشد و حتی ممكن است باعث شود كه پیام گفتار شما به غلط فهمیده شود

-پاسخ‌ها را فرمول‌بندی كنید.

گزینه‌های خود را هم در نظر بگیرید. راههای مختلفی برای گفتن یك مساله وجود دارد و حالا هدف شما پیدا كردن بهترین روش رساندن آن چیزی است كه می‌خواهید بگویید، بطوریكه تاثیر مثبت داشته باشد. تعامل در درجه اول تابعی از گیرنده‌ است لذا شما باید با در نظر گرفتن شنوندگان تان به تعامل بپردازید.

– تعامل داشته باشد.

شما اكنون می‌دانید چه می‌خواهید بگویید. الگوی درست چیست؟ چطور آنرا بگویید و چطور به طور موثر واكنش نشان دهید؟ منتظر یك فرصت خوب برای شروع حرف زدن باشید. معمولا قطع كردن حرف دیگران كار خوبی نیست اما گاهی این كار خود یك روش مناسب است.

– اطلاعات را در نظر بگیرید.

آیا آنچه كه می‌خواهید بگویید موثر، الزامی، دقیق، بموقع و مناسب است؟ اگر شما فقط به دلیل اینكه دیگران صحبت می‌كنند پاسخ می‌دهید آنگاه ممكن است كه تعامل شما از الگوی ارائه شده فوق تبعیت نكند. اگر اینطور نیست بهتر است عقب بنشینید و فقط به گوش دادن ادامه دهید. شما می‌خواهید حرفی بزنید كه تاثیرگذار باشد نه اینكه فقط چیزی گفته باشید.

– مراقب تن صدایتان باشید.

طرز حرف زدن شما به اندازه آنچه كه می‌خواهید بگویید مهم است. تن صدای شما می‌تواند اشتیاق و صمیمیت شما را منتقل كند و یا بیانگر طعنه و سرزنش شما باشد و حتی ممكن است باعث شود كه پیام گفتار شما به غلط فهمیده شود.

– مرحله (بند) اول را تكرار كنید. وقتیكه حرف می‌زنید، آنچه را می‌خواهید بگویید در نظر بگیرید و روی واكنش دیگران دقت و توجه داشته باشید. با گذشت زمان، شما پیشرفت می‌كنید و دیگر بعد از برقراری یك تعامل ساده دایما در عذاب وجدان و بررسی موقعیت نخواهید بود.