28 ژانویه 2020
ژانویه 28, 2020

با خودتان حرف می زنید

ژانویه 28, 2020 0 دیدگاه

با خودتان حرف می زنید

اگر شما خود را در مشکلات درمانده می دانید با خود با صدای بلند صحبت کنید که برای رسیدن به جواب، کمکتان میکند. سریعتر و بهتر از آن است که بنشینید و مغزتان را برای اطلاعات و راه حل مشکلات عذاب دهید. شما همچنین باید به چگونه مدیریت کردن استرس و احساسات خود توجه کنید بیشتر از اینکه با خود صحبت کنید توانا تر میشوید که به خود انگیزه بدهید.


شاید با برخی از شیوه‌های ریلکسیشن آشنا باشید و یا دست‌کم دیده باشید که دوستان و آشنایان شما آنها را انجام می‌دهند.

تکرار عبارات آرام‌بخش، یکی از تکنیک‌های شایع است. منتها در این شیوه معمولا خواسته می‌شود، عبارت‌هایی مثل زیر را چند بار تکرار کنید:

ذهن من پر از آرامش است و قلبم منظم و به آرامی می‌‌زند.

اما حالا مطابق این پژوهش و تجربیاتی که ممکن است حتی خودتان داشته باشید، می‌توانید شخصا و بدون هزینه یک شیوه ساده را امتحان کنید:

صبح که از خواب برمی‌خیزید می‌توانید خودتان را به صورت سوم شخص خطاب قرار بدهید و برای مثال نجوا کنید:

-آرام باش. کارهایت زیاد است اما همه چیز تحت کنترل خود توست.

یک ترفند کوچک برای ریست کردن ذهنیات بدبینانه از خودتان با یک لحظه سوم شخص شدن درونی.

گاهی با خودتان حرف بزنید، نابغه ها با خودشان حرف می زنند

گری لویان، روانشناس شناختی در دانشگاه ویسکانسین- مدیسن، سرپرست این پژوهش گفت: “من اغلب هنگامی در جستجوی چیزی در یخچال یا در قفسه‌های سوپرمارکت هستند، با خودم نجوا می‌کنم.”

در یک تجربه به داوطلبان 20 تصویر از اشیای گوناگون نشان داده شد و از آنان خواسته شد که به دنبال چیز خاصی مانند موز بگردند. در نیمی از این تجربیات، از مشارکت‌کنندگان خواسته می‌شد تا به طور مکرر با صدای بلند به خودشان بگویند که به دنبال چه چیزی بگردند؛ از گروه دیگر خواسته شد تا حین انجام این کار ساکت بمانند.

پژوهشگران دریافتند که سخن گفتن با خود به افراد کمک کرد تا اشیا را به اندازه 50 تا 100 میلی ثانیه (هزارم ثانیه) زودتر پیدا کنند. (میانگین زمان صرف شده بوسیله این افراد در یافتن یک مورد 1.2 تا 2 ثانیه بود).

لوپیان می‌گوید: “نتیجه کلی که می‌توان گرفت این است که زبان تنها یک نظام ارتباطی نیست، بلکه به نظر من می‌تواند ادراک و تفکر را هم تقویت کند.”

در یک تجربه دیگر، داوطلبان یک وظیفه خرید کردن مجازی را انجام دادند که در آن عکس‌های اجناسی را که به طور رایج در قفسه‌های سوپرمارکت یافت می‌شوند، دیدند و بعد از آنها خواسته شد تا همه موارد یک جنس خاص مثلا یک دسر را با حداکثر سرعت ممکن در قفسه‌ها پیدا کنند.

نتایج در این مورد پیچیده‌تر بود- تکرار کردن نام جنس با خود فقط در داوطلبانی که به دنبال اشیای آشنا می‌گشتند، باعث سرعت بیشتر یافته شدن آنها می‌شد. برای مثال گفتن کلمه “کوکا” با خود به پیدا کردن کوکا کمک می‌کرد، اما گفتن “اسپید استیک” (نوعی دئودورانت) با خود برعکس باعث کندی در یافتن ان می‌شد. (“اسپید استیک” یک چیز رایج “همگانی” نبود.)

لوپیان می‌گوید: “حرف زدن با خود همیشه مفید نیست – اگر شما واقعا ندانید که به دنبال چه شیئی می‌گردید، بردن نام آن برای خودتان فایده‌ای نخواهد داشت یا اصلا باعث کند شدن‌تان خواهد شد.”

“اما از طرف دیگر شما در موردی مانند موز که می‌دانید موز زرد رنگ است و شکل خاصی دارد، با گفتن موز به خودتان، فعالیت ادراک بینایی مغزتان را تقویت می‌کنید و زودتر آن را پیدا می‌کنید.”

لوپیان می‌گوید در پژوهش‌های آینده ممکن است از اسکن مغز همزمان با انجام این تجربیات بوسیله افراد می‌توان استفاده کرد تا مشخص شود که کدام مدارهای مغزی در این فعالیت مغزی دخیل هستند.